شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

شاخص های شبکه اینترنت باید ارتقا یابد

يوسف نژاد

سه شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۵:۰۰


مخبر کمیسیون صنایع و معادن اعلام کرد: بر اساس برنامه پنجم توسعه باید زیرساخت های شبکه اینترنت کشور تقویت شود و شاخص های این شبکه ارتقا پیدا کند.

وایمکس نیوز - علی اصغر یوسف نژاد در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: سیاست هایی در خصوص شبکه اینترنت در برنامه پنجم توسعه در نظر گرفته شده که تکالیفی را برای دستگاه های اجرایی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مشخص کرده است.
وی افزود: این دستگاه های اجرایی وظیفه دارند زیرساخت های اینترنت را تقویت کنند و سرعت، پهنای باند و سایر شاخص های مرتبط با این شبکه جهانی را ارتقا دهند.
یوسف نژاد بیان کرد: کاهش قیمت اینترنت، ارتباط متقابل با میزان کاربری این فناوری دارد، ولی به صورت پیوسته تعرفه استفاده از این شبکه باید کاهش پیدا کند.
وی افزود: در برنامه پنجم توسعه اشاره‌ای به تغییر قیمت اینترنت نشده است، اما وزیر ارتباطات موظف است روابط بین دستگاه ها را حل و فصل کند و در مقابل به مجلس نیز پاسخگو باشد.
اگر چه در سال جاری اقدامات مناسبی در راستای افزایش ظرفیت پهنای باند کشور صورت گرفته و پهنای باند اینترنت بین الملل از 26.8 گیگا بیت بر ثانیه از ابتدای سال جاری به وضعیت فعلی 33 گیگا بیت بر ثانیه رسیده است، اما این مقدار افزایش هنوز با اهداف سند توسعه چشم انداز جمهوری اسلامی ایران و احکام مندرج در بند الف ماده 46 قانون برنامه پنجم توسعه کشور همخوانی ندارد.
مطابق بند الف ماده 46 برنامه پنجم توسعه، تا پایان سال دوم برنامه باید کلیه دستگاه های اجرایی و واحدهای تابعه آنها و تا پایان برنامه 60 درصد خانوارها و 100 درصد کسب و کارها به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت با پهنای باند مناسب متصل شود.
این در حالی است که اگر جمعیت کشور را تا پایان برنامه پنجم 23 میلیون خانوار در نظر بگیریم 60 درصد این خانوارها حدود 12 میلیون خانوار می شود و چنانچه کسب و کارها را تا پایان سال 1394 را حدود 12 میلیون تخمین بزنیم با در نظر گرفتن 2 مگابیت بر ثانیه پهنای باند در مجموع حدود 48 ترابیت بر ثانیه اینترنت بدون در نظر گرفتن ضریب اشتراک مورد نیاز است که با در نظر گرفتن ضریب اشتراک یک به بیست و چهار حدود 2 ترابیت بر ثانیه پهنای باند در لایه دسترسی مورد نیاز است.

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو